Mariska Granneman over kosten koper

Bij het kopen van een huis komen altijd meer kosten kijken, zoals bijvoorbeeld overdrachtsbelasting en notariskosten. Wanneer er kosten koper (k.k.) staat, betekent dat dat de koper niet enkel de koopsom betaalt, maar ook alle bijkomende kosten. Waaruit bestaan die kosten precies? Makelaar Mariska Granneman legt het uit. 

Overdrachtsbelasting, notariskosten en registratie van de kadastrale rechten vallen allemaal onder kosten koper. Overdrachtbelasting wordt ook wel de ‘verhuisboete’ genoemd: iedereen die een huis verkoopt betaalt 2% overdrachtsbelasting. Bij winkel- en bedrijfspanden geldt 6%. Nieuwbouw is uitgesloten.

Hypotheekakte en overdrachtsakte

Wanneer u een bestaande woning koopt stelt een notaris twee aktes op: de hypotheekakte en overdrachtsakte. De hypotheekakte is de afspraak tussen de woningeigenaar en de geldverstrekker: de woning dient als onderpand in ruil voor de hypothecaire lening. De overdrachtsakte is bewijs van het bezit. De notariskosten zijn ongeveer € 1000.

Het kadaster moet een eigenaar registeren of wijzigen en daar brengen ze kosten voor in rekening. Ze zijn vaak inbegrepen bij de notariskosten.

Overige kosten

Naast de wettelijke kosten zijn er nog meer kosten die bij de aankoop van een woning horen. Officieel vallen ze niet onder kosten koper, maar in de praktijk worden ze er vaak wel tot gerekend. Zoals:

  • De makelaarskosten, bij een aankoop wordt vaak een aankoopmakelaar ingeschakeld.
  • De bouwtechnische keuring die kijkt of er verborgen gebreken zijn. Dit kost ongeveer € 300.
  • Taxatiekosten om een hypotheek af te sluiten. Dit kost ongeveer € 250 tot € 300.
  • Afsluitprovisie van een financieel adviseur, dit is meestal 1% van de aankoopsom.
  • Bankgarantie, de verkoper vraagt meestal om een aanbetaling van 10% van de aankoopsom. De notaris maakt dit over en geeft de verkoper zekerheid dat zijn woning echt verkocht is. Maar als er voldoende geld is wordt de bank gevraagd een bankgarantie op te stellen, dit kost ongeveer € 300.
  • Nationale Hypotheekgarantie, zodat de NHG garant staat wanneer iemand onder bepaalde omstandigheden zijn hypotheek niet meer kan betalen. Dit bedraagt 1% van de aankoopsom.
  • Als de hypotheekofferte verlengd moet worden betaal je 0,25% per maand over het hypotheekbedrag. Zo houd de aanvrager de geoffreerde rente.
  • Dit krediet wordt afgesloten wanneer iemand een nieuwe woning koopt maar zijn oude nog niet heeft verkocht. De overwaarde die vrijkomt uit de verkoop van het oude huis wordt gebruikt om een deel van de nieuwe woning mee te betalen. Dit bedrag heb je pas als je huis wordt verkocht, dus leen je het ter overbrugging.
  • De bank brengt een boeterente in rekening wanneer er eerder dan afgesproken een hypothecaire lening wordt afgelost. Meestal wordt de hypotheek van het oude huis niet meegenomen naar het nieuwe huis en daarvoor brengt de bank de misgelopen rente in rekening.
  • Afkoopsom erfpacht. Er zijn veel Nederlandse gemeenten die nog een erfpachtsysteem hebben over de grond waar een huis staat. De eigenaar kan ervoor kiezen elk jaar erfpacht te betalen, maar u kunt het ook eeuwigdurend afkopen. Dat is financieel aftrekbaar en kan worden meegefinancierd door de hypotheek.
  • Verhuis- en inrichtingskosten. Dat zijn alle kosten die komen kijken bij de verhuizing. Dat de koper dit zelf betaalt spreekt eigenlijk voor zich.

Bij elkaar opgeteld liggen de kosten koper rond de 2,5 à 3% van de koopsom. Heeft u nog vragen? Neem dan contact op met Mariska Granneman.

Lees ook:

Vrijblijvende waardebepaling

Taxatie

Onzichtbare gebreken